Collapse (2009)

Collapse (2009) book cover

Că iubirea de argint este rădăcina tuturor relelor şi cei ce au poftit-o cu înfocare au rătăcit de la credinţă, şi s-au străpuns cu multe dureri.I Timotei 6:10

Collapse este un interviu romanţat cu Michael C. Ruppert, un ex-poliţist american cunoscut celor interesaţi mai cu seamă pe baza asocierii cu From the Wilderness, societate/newsletter pe care o conduce şi care se ocupă cu problemele actuale în domeniul crizei economice, sociale şi politice. Conform propriei sale vederi, Michael Ruppert nu este un teoretician al conspiraţiei, de vreme ce ideile şi dezvăluirile sale sunt deja realitate actuală, practică.

Printre temele principale vehiculate în film se află consecinţele epuizării combustibilului fosil (expuse extrem de clar) şi războaiele moderne ca mijloace de perpetuare a unei economii globale muribunde („războiul” din Irak împlineşte anul ăsta frumoasa vârstă de 7 ani, iar cel din Afganistan face o decadă la anul). Demascarea sistemului monetar şi a sistemului economic curent, care necesită creştere infinită prin însăşi schema mecanismelor sale intime, alături de analogiile recurente cu ceea ce ştim despre Univers, şi anume că nimic nu poate creşte la infinit fără a cădea finalmente, pentru a se ridica din nou în altă formă, completează tematica filmului cu nimic mai puţin decât enunţarea frivolă a principiului dialectic hegelian (atât de drag mie).

Elementul fundamental din Collapse constă în referirea neechivocă (şi lipsită de melodramă) la criza omului şi la necesitatea imperioasă a schimbării minţii înseşi, în fiecare dintre noi, ca unică soluţie cu adevărat fezabilă în anii care vor urma.

„Actorii” nu există, Michael C. Ruppert este singurul personaj, real, şi apare foarte uman, sătul, exasperat, deprimat, entuziast, dezabuzat. Poate uşor prea american ca să fie credibil 100% ca personalitate. Ceea ce nu trebuie să altereze percepţia ideilor sale şi, mai ales, nu trebuie să stea în calea meditaţiei fiecărui spectator pe marginea Problemelor ridicate.

Deşi pentru unul ca mine filmul nu aduce nimic nou şi l-am privit ca pe o recapitulare, îl recomand sincer oricărui ins capabil să-şi extragă capul din posterior. Aştept cu interesul fascinat cu care aştepţi o expoziţie de montruozităţi reacţiile copilaşilor din blogocubul autohton, vădind aroganţa idiotului, ca în cazul Zeitgeist: Addendum.

PS: filmul mi-a fost adus în atenţie de către Jan Lukacs. Merci.

Fii primul care evaluează articolul:

Loading...