Internetul românesc – nivel

Durata lecturii ~ 5 minute

E de clasa a patra, nevoi speciale. Făceam curat prin inbox, când am dat peste un newsletter mai vechi de la trafic.ro, intitulat promiţător Topul cuvintelor cheie pe anul 2008, pe care îl păstrasem ca referinţă. E jale. Topul ăsta e bun pentru că reflectă o mentalitate în oglinda digitalului.

Şi spicuim de pe primele locuri, cu numărul de hit-uri inclus, (nu înainte de a nota că cel de pe primul loc e extrem de mult în faţă, conform legii lui Zipf – ceea ce e foarte important pentru a înţelege justeţea celor de mai jos fără a studia prea detaliat întreg topul), la:

General – jocuri = 52.810.966. Suntem o naţie extrem de jucăuşă. Foarte frumos, Google Trends arată că zonele geografitice cele mai rupte-n coate sunt şi cele mai pasionate de jocuri. La noi. Probabil de aceea şi sunt cele mai rupte-n coate.

Calculatoare/Internet – huburi = 906.235. Normal, că doar trebuie luate şi jocurile alea de pe undeva. Doar n-om căuta despre iavascript sau pehaşpeu.

Ştiri/Massmedia – cancan. Nu tu oficioase, nu tu mari gazete tradiţionale, nu tu deontologi. Nu. Cancan. Nici măcar Libertatea. Bengos.

Divertisment – jocuri = 26.234.910. Jocuri… Ce bine că avem vreme. Ia să jucăm noi ceva, că nici jocurile alea nu se joaca singure, băi frăţică!

Regional – harta bucuresti = 2.581.691. Hai toată lumea la capitală! Acolo se întâmplă totul! Hai la Bucale, mai ales că adesea n-ai încotro, dacă ai treabă cu statul român. Mărturisire: cca. 7 dintre hit-urile alea mi se datorează.

Pagini personale – jocuri porno = 309.514. Ah, ce poate fi mai bun ca jocurile? Numai pornul. Aici, fericit îngemănate. Puţin cam dubios la „Pagini personale”, eh, merge.

Artă/cultură – program tv = 1.459.375. Ce poate fi mai benefic pentru propăşirea culturală a omului român decât o porţie sănătoasă de televiziune de calitate. De unde necesitatea de a fi mereu la curent cu grila de programe minunate şi educative. Şi culte. Şi artistice.

Afaceri/comerţ – curs valutar = 5.601.289. „Specula-i afacerea mea” declară tacit internauţii români. Schimb valută. Cumpăr lei. Fac afaceri, muncesc. Da, aşa este. Se munceşte pe rupte. La schimb, în schimburi.

Turism – vremea = 7.306.447. De departe mai importantă ca „mersul trenurilor”, „blue air” şi „revelion 2009”, starea vremii e cel mai de interes obiectiv turistic pentru potenţialul turist român. Pentru că e ieftină. Gratis, chiar. De asemenea, găsesc că e frumos şi elegant că site-urile din categoria „Turism” („Puturism” ar fi fost mai just; sau „Truism”?) oferă cu grămada informaţii despre vreme – în loc de oferte mai puţin tâlhăreşti.

Căutare/portal – jocuri = 19.169.292. O, ce-avem noi aici? Ce-avem noi… aici? Da, la joacă repede, că ne-am cultivat şi plimbat (ca să nu mai vorbim de muncit) destul.

Ştiinţă/tehnologie – nokia = 185.474. De fapt, primele şapte (din zece) expresii la categoria asta conţin „nokia”. Ştiinţa ca produs finit. Mai dă-o şi-n par de buchiseală tocilărească de articole cu formule şi tabele. După cum suspectam, suntem o naţie de savanţi. Not.

Politică – guvernul romaniei = 163.660. O sumă mică, delicată, o micuţă căutare foarte utilă când nu ştii exact ce persoană să înjuri, luat pe ministere.

Locuri de muncă – ejobs = 2.567.992. Nu-i rău. Peste 2.5% din totalul căutărilor după „jocuri”. Numai de vreo 40 de ori mai puţine. Semne buuuneee (în total prin „Locuri de muncă”, poate spre 6%, respectiv de aproape 18 ori; mai puţine)!

Companii/Firme – mersul trenurilor = 3.153.183. Bun.

Femei – horoscop = 2.441.600. De ce nu „reţete”? Sau „aerobic”? Sau „anticoncepţionale”? Sau „HPV”? A, nu e de educaţie şi emancipare. E de frecţie tristă? OK.

Lifestyle – horoscop = 2.593.043. La fel de esenţial pentru un lifestyle sănătos precum hamburgheru’ după ţuica de dimineaţă. Obligatoriu la lifestyle.

Instituţii publice – inmh = 297.556. Clar, românii se află în căutarea vremii pierdute. Succes.


Aş vrea să fac un colaj mic, pentru sinopsă, cu tradiţionalul SE spam inclus, din partea casei:

jocuri, huburi, cancan, jocuri, harta bucuresti, jocuri porno, program tv, curs valutar, vremea, jocuri, nokia, guvernul romaniei, ejobs, mersul trenurilor, horoscop, horoscop, inmh

Asta e România online! (pun may be intended)

A nu se înţelege că datele prezentate oferă un portret sumar al internautului român (deşi mi se înnoadă gârgălotul de emoţie datorită frapării la care mă supune acurateţea fotografiei alfanumerice de mai sus). Deşi o fac. Ci a se înţelege cu mult mai mult discernământ că aceste date schiţează, în special, portretul publicistului român pe Internet. Pentru că astea-s hit-uri, nu căutări în vânt, pe pagini optimizate pentru a fi găsite exact în acest fel. Iar vădita împulecare a căutărilor cu categorii mai mult sau mai puţin inadecvate denotă propensiunea publicistului  româniot de a face (mânca) orice (rahat irelevant) în numele traficului. Nişte traficanţi.

Având drept scuză nevoia organică de trafic ca biznis în sine, publicistul autohton abandonează complet şi fără regrete orice rol educativ, chiar dacă ar avea, pe termen lung, potenţial mare de a da roade financiare – din perspectiva asta netul românesc e exact ca un televizor. Pe care prinzi numai canale româneşti.

Asta n-ar fi nimic. Ceea ce dezgustă însă este, ca şi în cazul mediilor tradiţionale, agitaţia sacră a aceloraşi producători de content (a se citi „gunoa”) în jurul evoluţiei mediului online autohton. De la jurnologi la blogeuri de frunte (mă rog, în măsura în care domeniile astea au „frunte”, undeva în zona sacrului – osul ăla ceva mai sus de cur, a nu se confunda cu referinţa la cele sfinte), toţi emit junk data în timp ce se freacă unii de alţi întru ameliorarea calităţii webului românoid. În vorbele unor bădiuci (sau „bazi”?) mai deştepţi ca ei (şi chiar ca ei înşişi): „Cu ăştia? Până-i p*la!”

Precizare: articol scris în colaboraţiune cu Sicovitol.

PS: jocuri 98.524.682 total, sumă numai căutări pe primele locuri în fiecare categorie. Muncă mai puţin (5.591.187+, ca să fim mai inexacţi).

(5,00 / 2 evaluări)
Loading...

2 comentarii la “Internetul românesc – nivel

  1. Stiu, este un articol vechi (2009) – totusi, m-ar interesa o comparatie cu ce ‘scuipa’ trafic.ro la data actuala.
    Nu vreau sa par rautacios (desi ma bucur de esecul unora – merita, zau …) tind insa sa cred ca la cautarea dupa ‘Locuri de munca’ gasim mai degraba o scadenta, lenta, dar de durata, decat o marire a procentului listat in articolul tau.
    In alta ordine de idee, cum sa (ne facem ca) mai si muncim din moment ce suntem obositi (din țâță) de atata joaca de’a barbie, de’a gatitul, de’a …ganditul 😀

    Cu stima
    …un ardelean

  2. Nu m-a mai interesat subiectul. Mă transfer încet spre .com. Las piaţa .ro celor dispuşi să se sacrifice pentru educaţia maselor, alături de cei cu jocuri online, horoscop etc..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Cod HTML permis: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Abonament la comentariile articolului   Abonament la toate comentariile