La fleur que tu m’avais jetée – șase tenori

Carmen (pictură de Barbara Weber)

O arie minunată din Carmen de Georges Bizet, pentru tenor spinto, al cărei climax este un Bb4 (Si bemol în octava a patra, cu un ton sub limita de sus a tenorului), în armonie cu orchestra, de o frumusețe deosebită. Iat-o în interpretarea a șase tenori, care demonstrează cât de diferită poate fi abordarea aceleiași bucăți, de la artist la artist. Chiar dacă nu ascultați toată aria, ascultați cele câteva secunde climactice de la reperul temporal indicat. În ordinea preferinței mele:

Jussi Björling

Un tenor fantastic, cu un timbru și o lejeritate vocală nemaipomenite. Climaxul începe la 03:09 și se termină într-un Bb4 absolut sublim, relaxat, strălucitor fără a fi „subțire” – divin.

Luciano Pavarotti

Alt tenor cu o tehnică impecabilă, dar cu un stil mai modern. Climax la 03:33, un Bb4 superb, mai închis decât al lui Björling, dar și ceva mai puternic.

Franco Corelli

O interpretare cumva la polul opus celei a lui Björling, în sensul că delicatețea este înlocuită cu forță și greutate, însă sub controlul și eleganța acestui tenor dramatic excepțional. Efectul este impresionant și-l pun al treilea numai pentru că prefer stilistic și pur subiectiv interpretările precedente ale acestei arii. Climax la 03:20.

Jonas Kaufmann

Kaufmann are o voce grea, de tenor dramatic. În interpretarea de față alege să folosească mezza voce („jumătate de voce”) pentru climaxul care începe de la 03:15, cu un efect deosebit de liric. Probabil că dacă și-ar folosi vocea întreagă, vocea ar fi prea „grea” în cazul lui, pierzându-se minima delicatețe necesară acelui Bb4.

Placido Domingo

Domingo este, de fapt, un bariton instruit ca tenor (s-a și întors actualmente la roluri de bariton), cu o voce „mare”. Climaxului de la 03:07 îi lipsește cvasi-total încărcătura emoțională transmisă de tenorii precedenți (cu referire strict la voce, nu la joc).

José Carreras

Carreras este un tenor liric, cu o voce mai ușoară. Alege să cânte acel Bb4 în voce de cap, practic, iar această decizie stilistică nu mă satisface – este anti-climactică. Posibil să fi avut o perioadă vocală proastă. L-am auzit interpretând aria cu un Bb4 plin, care mi-a plăcut mult mai mult, dar am ales această interpretare tocmai pentru a ilustra multiplele feluri de a negocia o bucată muzicală. Climaxul începe la 03:21.


Așadar, șase tenori de vârf, șase feluri diferite de a interpreta aceeași arie, șase feluri de a-i pune în evidență frumusețea.

(5,00 / 1 evaluări)
Loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Cod HTML permis: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Abonament la comentariile articolului   Abonament la toate comentariile