Paranoia digitală

"Am probleme mai mari decât intimitatea online"Una dintre temele preferate ale sutelor de mii de descreierați care infestează mediul online este convingerea că sunt spionați de către terțe entități, majoritatea inexistente. Această temă generează atâta obsesie, încât abuzurile reale de încălcare intimității persoanei pe internet trec neobservate, chiar de către papagalii respectivi.

„Dacă nu cumperi nimic, probabil că tu ești produsul” sună una dintre maximele erei online, și așa și este. Ce, te așteptai să folosești tehnologia și resursele de miliarde de dolari din spatele Google, Facebook, MSN gratis? Păi cât ești de prost? Normal că plătești altfel.

Devenind subiect într-un studiu de piață gigantic – și zi mersi că plătești doar atât. Să admitem că Google știe ce număr porți la chiloți, că probabil joci la loto, că în fiecare zi la  9 AM citești horoscopul, că te uiți la pornografie cu bătrâni două ceasuri pe zi și că jumătate din căutările tale sunt în sfera teoriei conspirației (știi tu, gen „asai k googal spioneaza oameniii” sau „clar vaccinele omoara”), iar restul după pornografie cu bătrâni. Facebook știe și el una-două treburi despre obiceiurile tale online.

Foarte grav. Acum, ori de câte ori intri pe un site care afișează reclamă Google sau afiliată, vei fi servit cu reclame țintite la chiloți numărul tău (de regulă foarte mici în față), adeziv pentru proteza dentară și, ceea ce meriți, site-uri ultra-spamante cu aberații conspiraționiste1. Normal, șansa ca tu să dai click pe aceste reclame e mult mai mare decât dacă ai fi fost servit cu reclame la chiloți pentru superdotați sau cursuri online ale unor universități de prestigiu. Dai click, Google face bani: îi ia de la cei care-și fac reclamă prin el.

Cam asta ar fi, în mare, ceea ce-i privește pe utilizatorii obișnuiți ai internetului. Cunoscând aceste lucruri, opțiunile sunt clare: ieși afară (dar nu poți, fiindcă nu poți), acceptă lucrurile sau fă-ți viața online foarte grea luându-ți extra-măsuri specifice.

Societatea trebuie să rămână vigilentă la evoluția internetului, fără îndoială, de aceea am înființat organisme care-l monitorizează. Mai mult, cu toții trebuie să ne luăm în serios drepturile, și nu numai pe internet.

Dar de aici la cretinii care ajung să postuleze furtul codului genetic personal prin descântarea irisului lăsat neglijent în pozele de pe Facebook și alte scenarii care duc toate, de obicei, spre numărul fiarei și, firește, Noua Ordine Mondială, e cale lungă de tot. Nu știu cum se face că toate aceste exerciții de paranoia parcă urlă „eu, eu, eu, fii atent la mine”, adică exact nevoia patologică de atenție de care suferă orice imbecil cu pretenții.

În sfârșit, toți proștii ăștia ăștia omit un lucru pe cât de simplu, pe atât de fundamental, atunci când se auto-flatează că, undeva, o Agenție Ultrasecretă Total Malefică strânge meticulos datele lor personale, în scopul de a le folosi cândva împotriva lor (sau a omenirii întregi, că prostul e grandoman): viața lor de căcat nu interesează pe nimeni, nici online, nici offline. Banii lor, da.


Note:
  1. Uită-te și la partea bună pentru tine: reclamele pe care le vezi pe net sunt acum o oglindă. Îți place ce vezi? Dacă nu, Ad Block Plus e gratis, că doar n-o să te schimbi.
Fii primul care evaluează articolul:

Loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Cod HTML permis: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Abonament la comentariile articolului   Abonament la toate comentariile