Reclamă pe web

Durata lecturii ~ 5 minute

Pentru ce?

Evident, pentru avantaje financiare. Marea majoritate a site-urilor web nu oferă servicii plătite, tocmai datorită specificului acestui mediu, în materie de informaţie şi atât. Prin urmare, reclama este singura modalitate de a monetiza site-urile respective.

Cine afişează (sau încearcă să afişeze) reclamă pe web?

Serviciile plătite sau site-urile „de blazon”, personal sau corporate nu apelează la acest fel de-a face bani, de regulă, din motive evidente. Rămân, cum ziceam, site-urile care oferă „gratuit” informaţie, într-o formă sau alta, şi care speră să câştige din reclama afişată. De la ediţiile online ale numelor mari din presa clasică, la ultimul blogger. Cu rezultatele proporţionale cu traficul, normal.

Reclamă clasică

CPM, CPC, CPA, abrevieri familiare oricui s-a ocupat vreodată de publicitatea online. Conversie – în ce măsură costurile reclamei se întorc la client sub formă de profit? CPM şi CPC sunt parametri care prezintă un mare dezavantaj: nu spun nimic despre calitatea traficului sosit pe calea reclamei, sunt parametri primitivi şi nediscriminatorii, sunt cei care, după mine şi alţi specialişti de talie internaţională, reprezintă ei înşişi un impediment în calea unei conversii eficiente. Atât cu filosofia. Până la răsturnarea lucrurilor, tot cu ei lucrăm.

Clasic, reclama pe web înseamnă, în mare, un singur lucru: expunere. Fără garanţia conversiei. Bun, şi? Nu e tot aşa în celelalte medii? Ba da, însă web-ul poate mai mult, mult mai mult, acolo unde celelalte medii şi-au atins limita.

Reclamă modernă

Advertorialul bine scris. Iată viitorul, după mine. Nu advertorialul pozitiv cu orice preţ, ci advertorialul onest, third party, umanizat, decorporatizat. Un text care ar fi putut apare pe web chiar şi gratis. O recenzie onestă, de la om la om, a unui produs sau serviciu, chiar dacă recompensată financiar de către cel care oferă produsul sau serviciul.

Dacă în cazul reclamei clasice internautului i se aruncă în faţă informaţii comerciale cvasi-aleatorii în speranţa că unele îl vor interesa, în cazul reclamei moderne, internautul caută el însuşi, adesea sistematic şi febril, „reclama”, care la rândul ei prezintă un potenţial de conversie sensibil mai mare. Problema tehnică a plasării reclamei în pagină nu mai există. Reclama nu mai există… Diferenţa este fundamentală.

Înapoi la reclama clasică

Până una alta aici sunt banii, graţie orbirii/prostiei/inconştienţei clienţilor şi „conspiraţiei” agenţiilor intermediare, cărora apele tulburi le convin de minune. Aşadar vom vorbi despre reclamă pe web în stil clasic: câtă, unde, de care etc.

Fără prea multe vorbe, iată regulile mele* în ce priveşte reclama clasică pe orice website care-şi doreşte bani din reclamă:

De făcut:

  1. Reclamă clară şi evidentă: odată ce te-ai hotărât să afişezi reclamă, ai trecut graniţa înspre comercial, ai trădat cauza informaţiei „gratis”, aşa că nu mai e cazul să te comporţi feciorelnic. Aşadar nu pune o reclamă mică şi timidă, într-un colţ de pagină, pentru că o pui degeaba: vizitatorul n-are răbdare nici să caute ceea ce-l interesează pe pagină, nu-ţi imagina că o să-ţi caute ţie reclama…
  2. Plasament: foloseşte celebra hartă concepută de echipa Google Adsense. E valabilă pentru plasarea oricărui element pe pagină, pe care vrei să-l expui cu adevărat.
  3. Formate: azi poţi alege din câteva formate standard. Reţine că banner-ele tind să fie ignorate de vizitatori, datorită îndelungatei uzuri. Formatele mai mici, pătrate, simetrice, tind să se comporte ceva mai bine. Concepe layout-ul site-ului inclusiv în jurul reclamei, nu arunca reclamă în locuri improvizate ad-hoc.
  4. Blend: „pierde” reclama în conţinut, include-o în cursul normal al scanării paginii de către vizitator. Fă-o parte din conţinut, atunci când e posibil. Ideal, reclama nu rupe fluxul scanării paginii.
  5. Evidenţiază: în contradicţie cu punctul anterior, în funcţie de situaţie, poţi urmări exact efectul invers: reclama rupe complet fluxul scanării, însă trebuie s-o facă într-un mod irezistibil, altfel e doar enervantă.
  6. Less is more: chiar dacă plasate corect şi încă departe de a jena, prea multe unităţi de reclamă obosesc, mai ales dacă sunt apropiate fizic. Ideal, pe un ecran (nu pagină), ar trebui să ai o singură reclamă. În plus, unele sisteme automate de servire a reclamei scad valoarea unei pagini care conţine multă reclamă.

De evitat:

  1. Reclama obtruzivă: popup, popunder, sunet incontrolabil din start, împiedică vizualizarea contentului propriu-zis, se încarcă greu etc. – toate acestea rup fluxul scanării la modul enervant. În plus, pagina va dobândi o anumită nuanţă de disperare ieftină repulsivă.
  2. Reclama urâtă: da, există, ştim cu toţii, pur şi simplu inestetică. Dacă ai de ales, evit-o.
  3. Reclama predominantă: reclama care pare să fie conţinutul însuşi, chiar dacă, în volum, proporţia reclamă/conţinut e decentă. Efectul apare datorită poziţionării vicioase intenţionate. E o formă de cerşit click-uri care garantează dezgustul vizitatorului, căruia nu-i face nici o plăcere să dea click-uri din greşeală.

* strânse de la alţii mai deştepţi/experimentaţi, testate pe pielea proprie, aşadar sunt „ale mele” numai în acest sens; ele sunt valabile  mai ales) atunci când reclama este plătită pe bază de CPC.

Respectarea regulilor de mai sus nu-ţi garantează că te vei îmbogăţi obscen din reclamă pe web. Însă, atunci când ai conţinut şi trafic, poate marca diferenţa între o monetizare ameţită şi chiar pierderea de vizitatori şi succesul financiar pe net.

Regula de aur

În final, aplicând toate legile pe care le poţi afla şi folosind toate resursele pe care le ai la dispoziţie, poate e bine să ţii cont şi de ceea ce a ajuns pentru mine regulă de aur, sintetică şi aparent banală, dar cu implicaţii profunde:

Fă reclamă ca şi cum n-ai face reclamă.

Fii primul care evaluează articolul:

Loading...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Cod HTML permis: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Abonament la comentariile articolului   Abonament la toate comentariile