The Power of Now (Eckhart Tolle) Review

Durata lecturii ~ 5 minute

Verdict: 4.5 Stars (4.5 / 5)
The Power of Now (Eckhart Tolle)Deși foarte populară și răs-recomandată de către multiple surse, multe dintre ele dubioase (e.g. Oprah Winfrey), The Power of Now – A Guide to Spiritual Enlightement (Puterea prezentului – Un ghid de iluminare spirituală) începe prost. Foarte prost.

Cu o copertă încărcată de aluzii comerciale, în total și aproape emetizant contrast cu subtitlul – prima impresie este de spiritualitate de duzină, la pachet, de consumat în așteptarea autobuzului.

Motto-ul nu face decât să agraveze această impresie:

Te afli aici pentru a permite scopului divin al universului să se desfășoare. Iată cât ești de important!

Pentru că este în afara contextului în care îl veți regăsi în carte, unde acest „scop divin” nu este un plan exterior telenovelistic, iar „importanța” respectivă are veleități pur tehnice. Am suspiciunea că excerptul a fost ales, prost ales, de către editor, cu acceptul autorului,  din rațiuni comerciale. În mod normal, semn prost.

Cartea este scrisă în stilul unei sesiuni de întrebări și răspunsuri, care dau senzația de peremptoriu – autorul răspunde ferm, din poziția celui care știe: aceasta nu este o dezbatere sau un schimb de idei.

Avansând, ezitant și incredul, am căzut pradă primelor surprize plăcute. The Power of Now reprezintă o viziune sintetică a înțelepciunii sistematice a unor sisteme mistico-filosofice clasice, iar scopul său ultim este unul radical: eliberarea ultimă a ființei umane, nicidecum sporirea productivității, controlul emoțiilor, îmbunătățirea relațiilor interumane (decât, poate, ca efecte secundare) . Nu mă pot împiedica să cred că tirajul foarte mare al cărții nu face decât să arate cât de prost este înțeleasă.

Teza fundamentală a cărții, la care suntem trimiși încă din titlu, susține importanța unică, ultimă și fundamentală a momentului prezent, în timp ce trecutul și viitorul sunt inexistente în afara scopurilor pur practice ale existenței fizice, și prin urmare nu numai inutile în rest,  ci chiar cauza principală a captivității ființei umane în închisoarea suferinței, prin aceea că reprezintă tărâmurile iluzorii în care viețuiește, în majoritatea existenței sale, mintea. Tot ceea ce a existat sau petrecut vreodată a existat sau petrecut într-un „acum”, nu într-un trecut sau într-un viitor.

Sună familiar? Pentru că ideea se regăsește în toate sistemele mistice și filosofice mari, la care Tolle face uneori trimitere (nu vă așteptați la o listă de referințe, în stil academic) – de la mistica orientală, prin extraordinar de prost înțelesul carpe diem, la creștinism.

Sursa suferinței se găsește în incapacitatea omului de a trăi plenar în prezent, în acest „acum” instantaneu și succesiv, două caracteristici care pot fi împăcate numai acceptând teza prezentului etern. Această incapacitate produce confuzia ultimă: identificarea eronată a Sinelui imuabil cu mintea instabilă.

Eradicarea suferinței este posibilă numai învățând și educând mintea să trăiască în prezent, total și fără compromisuri. Nu există nicio altă cale.

Metoda practică pentru a eradica suferința, sinonimă cu a educa mintea să adaste exclusiv în prezent, este cultivarea asiduă a conștientizării momentului prezent („awareness” în engleză s-ar putea traduce mai elaborat în acest context prin „atenție totală, concentrată”), iar Tolle descrie, oarecum suprinzător, deși simplificată și abia în trecere, exact tehnica de bază a meditației Vipassanā.

După cum se observă deja, ne aflăm acum adânc, deși poate puțin aparent, în inima budismului, din a cărei Căi Nobile cu Opt Brațe Tolle extrage aspectele practice aproape în exclusivitate, după ce vom fi văzut că a enunțat, mai mult sau mai puțin direct sau exact, Cele Patru Adevăruri Nobile.

Marele merit al cărții nu este însă în niciun caz dizertația filosofică (pe care am făcut-o eu mai sus mult mai mult decât este făcută în carte!), ci faptul că oferă o perspectivă și un ghid practic extraordinar de directe și simple pe marginea acestei idei de o importanță capitală, cea a prezentului ca singură sursă a realității și unică poartă spre transcendență, chiar dacă folosește uneori limbajul dubios al curentului New Age („energii”, „frecvențe” etc., cu amendamentul că însuși autorul denunță limitele limbajului). Drept pentru care primește 4.5/5 stele.

Cartea are acel dar rar de a-și comunica foarte țintit și concentrat mesajul. Uitați tot ceea ce am scris mai sus (oricum nu apare în carte, am vrut doar să vă epatez, ca să mă validez pe mine însumi, fiind un individ plin de îndoieli și lipsit de respect de sine), pentru că nu aveți nevoie de această informație pentru a beneficia din plin de carte, pe care vă îndemn s-o citiți cu încredere – nu este deloc gunoiul pe care îl sugerează tacticile de marketing și personalitatea controversată a autorului 1, ci o foarte bună și modernă introducere, cu un efect practic acut (ceea ce este pe cât de rar, pe atât de greu de obținut de la un public abrutizat), în înțelepciunea transcendenței practice. Alternativ (sau ulterior), nu vă oprește nimeni să citiți două rafturi de lucrări pe aceeași temă.

Note:
  1. Eckhart Tolle este un personaj straniu, cu o biografie aparte.  Faptul că a fost „adoptat” de către personalități proeminente în media, că accesul la materiale video de pe site-ul său este plătit ș.a.m.d., îl face susceptibil la a fi privit ca unul dintre nenumărații falși „învățători” puși pe câștiguri financiare. E greu să separi opera de autor. Tolle este ciudat și în acest sens. Deși este, teoretic, un om realizat material, interviurile înfățișează un individ radical diferit de prototipul unui guru clasic sau modern.
Fii primul care evaluează articolul:

Loading...